Medializácia
Ako rozvíjať myslenie detí? Na čo nezabudnúť?
Darmo, že sa dieťa narodí s úžasným športovým či umeleckým nadaním, keď rodič
nepracuje na rozvoji jeho predpokladov, nikdy sa naplno neprejavia.
Psychologička Denisa Maderová vám poradí, kedy s tým začať a ako postupovať aj
pri podpore logického myslenia našich potomkov.
V snahe rozvíjať myslenie dieťaťa musíme brať do úvahy aj to, že napríklad
neverbálna inteligencia, kam patria aj priestorová predstavivosť a matematické
schopnosti, sú v prevažnej miere vrodené a podporiť ich môžeme iba mierne, či už
učením, alebo stavaním lega, dopĺňaním obrázkov, bludiskami. No výraznejšie ich
nevieme zmeniť ani ovplyvniť.
Dajte svoje dieťa otestovať
Všestranné schopnosti dieťatka by sme mali rozvíjať zhruba do 6 rokov, ale potom
ho treba individuálne podporovať v tom, na čo má schopnosti, prípadne podporiť
tie schopnosti, ktoré má slabšie rozvinuté, a to práve učením a precvičovaním,
hrou a logickými úlohami. Rozumové schopnosti je možné posúdiť napríklad
prostredníctvom psychologických testov v centrách pedagogicko-psychologického
poradenstva a prevencie, a zhruba od 8. ročníka je v škole možné absolvovať
psychologické testy, ktoré deťom, a teda aj rodičom, pomôžu pri výbere
povolania.
Načo nezabudnúť v jednotlivých fázách vývoja
6. týždeň po narodí - jeho zrak sa zlepšuje, vidí už do väčšej vzdialenosti, cca
30 cm. Začína rozpoznávať tváre blízkych ľudí, ktorí sa mu prihovárajú a vníma
okolie. 3. mesiac - jednotlivé predmety už chytá do rúk, „kvaliltu“ tovaru
spoznáva prevažne hmatom a ústami.
Do 6 mesiacov - dieťa veľmi pozorne vníma matkine pery a jej hlas. Dobré je, keď
mu spieva, púšťa hudbu, číta rozprávky a ukazuje obrázky, spočiatku jednoduchých
tvarov. Rozprávaním riekaniek, rytmickými pesničkami a opakovaním slov u neho
postupne rozviniete tak reč, ako aj myslenie.
Po 6. mesiaci - predmety spoznáva stále zmyslovým vnímaním, ale bližšie sa s
nimi oboznamuje a zisťuje, čo sa s nimi dá robiť, čo vydržia aj tak, že ich
chytá do ruky a vzápätí hádže o zem, dáva ich do pusy...
1. rok - vyslovuje prvé slová, hoci ešte nemusí vnímať ich význam a priraďuje
ich k jednotlivým predmetom. V tomto období je dieťatko schopné vnímať čítanie z
knižky a rozoznávať jednotlivé časti tváre, v čom ho podporíte výzvou, aby
ukázalo, kde má očká, nos ...
2. roky - dieťatko si začína uvedomovať seba samého ako samostatne existujúcu
bytosť. Jeho osobnosť môžete rozvíjať napríklad hrou na skrývačku. Práve v dvoch
rokoch sa u neho začínajú objavovať prvé znaky logického myslenia.
3. roky - v treťom roku života si vytvára svoj prvý logický názor. V tomto veku
môžete jeho myslenie podporiť prostredníctvom hádaniek, riekaniek, čítaním z
knižky, hrou s kockami, legom.
Logické myslenie podporíte spoločenskými hrami, ako sú napríklad šachy.
4 až 5 rokov - výrazne prospešné vtedy bývajú spoločenské, kolektívne a
tematicky zamerané hry - hranie rolí, ako napr. na doktora. Deti vtedy rady
počítajú, majú v obľube hádanky a doplňovačky slov, spoznávajú písmená a píšu
svoje meno.
6 rokov - rozvoj myslenia podporuje už najmä škola. Pre deti v tomto veku sú z
tohto dôvodu vhodné záujmové krúžky, hlavne tie, ktoré stimulujú jeho motorický
vývin a pomôžu im vybiť si energiu pohybom.
10 rokov - dieťa je schopné abstraktne myslieť, rozvíja svoje kombinačné
schopnosti a samostatne vytvára rôzne hypotézy. Logické myslenie podporíte
spoločenskými hrami, ako sú napríklad šachy a logické úlohy, hlavolamy.
Zdroj: Lesk.sk